Учени измислиха ново лечение за хипертония. Доказано е ефективно

Учени от Австралия са доказали, че специално разработена форма на ферментиращи фибри намалява

кръвно налягане при пациентис хипертония. Рандомизирано, плацебо-контролирано проучване установи, че само три седмици прием на хранителни добавки намалява кръвното налягане при пациенти с хипертония също толкова ефективно, колкото специалните лекарства.

Лекарите отдавна подозират, че се променяв диетата са важни за лечението на хипертония при пациенти. Този метод е известен като DASH (диетичен подход за спиране на хипертонията) и се оказа невероятно ефективен при понижаване на кръвното налягане при много пациенти.

Но как точно DASH лекува хипертонията...все още е неясно. Най-често срещаната хипотеза е, че диетата причинява благоприятни промени в микробиома на червата, увеличавайки производството на късоверижни мастни киселини (SCFA), което впоследствие води до подобрено кръвно налягане.

Франсин Маркес от Училището по биологични наукиУниверситетът Монаш изучава връзката между тези метаболити на SCFA и кръвното налягане в продължение на няколко години. Предишни предклинични проучвания показват, че ацетатът и маслената киселина по-специално намаляват кръвното налягане при животински модели. Въпреки това, този подход изисква пациентите да приемат SCFAs денонощно, което го прави неподходящ за хора.

Затова попитаха Маркес и колегите муВъпросът е дали могат да се използват специални фибри, за да помогнат на чревните бактерии да доставят постоянно високи нива на полезни SCFA. В експеримента изследователите са използвали царевично нишесте с високо съдържание на амилоза, което може да бъде модифицирано, за да включва ацетат и маслена киселина. Нарекли крайния продукт HAMSAB (на английски: acetylated and butyrylated high-amilose maize starch, ацетилирано и бутирилирано царевично нишесте с високо съдържание на амилоза).

Когато чревните микроби ферментират HAMSAB,Големи обеми ацетат и маслена киселина се освобождават в дебелото черво. Учените искаха да проверят дали добавките HAMSAB могат ефективно да понижат кръвното налягане при пациенти с хипертония.

„При пациенти с хипертония, лекувани с HAMSAB,24-часовото систолично кръвно налягане намалява с 6,1 mm Hg, казаха учените. „Това е еквивалентно на едно лекарство за понижаване на кръвното налягане и има важни клинични последици.“

Кръвните изследвания показват, че добавката HAMSABзначително повишава нивото на ацетат и маслена киселина в кръвта. Тези плазмени нива са по-високи, отколкото могат да бъдат постигнати със стандартни диетични интервенции.

Учените също установиха, че добавките HAMSAB се променятсъстава на чревния микробиом на всеки пациент. Според Маркес, резултатите от проучването подкрепят хипотезата, че SCFAs, произведени от микробиома, играят роля в регулирането на човешкото кръвно налягане.

Новото проучване включва малка групахора, така че има още много работа, преди такива лекарства да станат клинично достъпни. Както отбелязват авторите на изследването, резултатите ясно показват, че модулирането на нивата на SCFA с помощта на микробиома на червата може ефективно да лекува хипертония.

Прочетете още:

Най-красивите снимки на "Webb" за 2022 г.: вижте какво направи телескопът за 10 милиарда долара

Слънцето откри годината с проблясък от най-мощен клас

Тайната на издръжливостта на римския бетон е разкрита: той може да бъде реставриран