Předchozí studie ukázaly, že příjem hořčíku ve stravě ovlivňuje biologické procesy,
Životní styl a strava - ovlivnitelné faktoryriziko rozvoje demence. Je důležité, aby se o úloze hořčíku jako preventivního prostředku vědělo více, říkají autoři studie. Zaměstnanci Australské národní univerzity proto studovaliobjemy mozkuAléze bílé hmoty(léze bílé hmoty, WML) a jak tyto faktory souvisí s příjmem hořčíku v potravě.
objem mozku - zvláště důležitý faktor rozvojeneurodegenerativních onemocnění. U lidí s Alzheimerovou chorobou její atrofie těsně předchází objevení se klinických příznaků. Časnou charakteristikou onemocnění je atrofie hipokampu, komplexní mozkové struktury, která hraje roli v učení a paměti.
Bílá hmota se nachází v centrální částinervového systému, ale hlavně ve vnitřní části mozku. Skládá se ze svazků milionů nervových vláken, která se napojují na šedou hmotu.léze bílé hmoty - oblasti abnormální myelinizace v mozkumozku, vypadají jako světlé skvrny na MRI skenu mozku. Někdy indikují normální stárnutí a nemají žádný klinický význam. Často však indikují zánět a poškození myelinu, izolačního pláště obklopujícího nervy. Předpokládá se, že tyto abnormality jsou časným příznakem neurodegenerativních stavů, jako je Alzheimerova choroba a mrtvice.
Nová studie zahrnovala6 001 lidí ve věku 40 až 73 let, kteří neměli žádné známky neurologických poruch. Pětkrát během 16 měsíců vyplnili online dotazník a vědci použili své odpovědi k výpočtu denního příjmu hořčíku na základě 200 potravin různých velikostí porcí.
Ukázalo se, že hořčík dodávaný s jídlemspojené s velkými objemy mozku a nízkým WML, zejména v šedé a bílé hmotě. Vědci zjistili, že neuroprotektivní účinek hořčíku byl významný, ale měnil se v různých oblastech mozku (nejvýrazněji v šedé hmotě a hippocampu).
Vědci porovnávali data od lidí s normálnímpříjem hořčíku (asi 350 mg) denně u těch, kteří užívali více než 550 mg s jídlem. Ukázalo se, že mozkový věk první skupiny byl asi o rok mladší než jejich „tělesný věk“ po dosažení 55 let.
„Zvýšení příjmu hořčíku o 41 % vede kke snížení poklesu velikosti mozku souvisejícího s věkem. To souvisí se zlepšenými kognitivními funkcemi a nižším rizikem nebo opožděným nástupem demence později v životě,“ vysvětluje Khawla Alatik, hlavní autor studie.
Zatímco data ukazovala silné spojeníMezi příjmem hořčíku a objemem mozku a WML u mužů a žen byly možné neuroprotektivní účinky látky významné pouze u žen. Studie navíc neprokázala souvislost mezi příjmem hořčíku v potravě a krevním tlakem.
Na základě nových důkazů vědci doporučují zvýšit příjem hořčíku již od raného věku, aby se chránili před neurodegenerativními onemocněními.
„Výzkum ukázal, že vyššíPříjem hořčíku ve stravě podporuje neuroprotekci dříve v procesu stárnutí, preventivní účinky se objevují ve věku 40 let nebo ještě dříve. To znamená, že lidé všech věkových kategorií by měli dávat větší pozor na příjem hořčíku,“ dodává autor nové práce.
Ve studii vědci použili produkty vkteré jsou bohaté na hořčík: banány, zelená listová zelenina, avokádo, kešu oříšky a mandle, luštěniny, tofu, tučné ryby, semínka a celozrnné výrobky. Na hořčík je bohatá i hořká čokoláda.
Přečtěte si více:
Klíčová teorie kvantové fyziky byla konečně prokázána. Hlavní
Vrtulník NASA ukázal západ slunce na Marsu. Nevypadá jako země.
„Legendární“ liška kočka žijící na ostrově v Evropě se může stát novým poddruhem
Obálka: obrázek DCStudio na Freepik