Nedávno se zjistilo, že s mírou mohou vejce také podporovat zdravé srdce.
Údaje ze studie zveřejněné v časopiseeLife, ukažte, že pokud budete jíst maximálně jedno vejce denně, pak se sníží pravděpodobnost vzniku srdečních onemocnění. Konzumace vajec také zvyšuje hladinu metabolitů prospěšných pro srdce v krvi.
Obecně platí, že výsledky studií souvisejících svliv vajec na stav srdce je spíše kontroverzní. Například v roce 2018 (výsledky práce byly publikovány v edici Heart) vyšlo najevo, že lidé, kteří jedí zhruba jedno vejce denně, mají nižší riziko kardiovaskulárních onemocnění a mrtvice než ti, kteří preferují konzumaci vajec méně často.

V nové studii Lang Pan, M.Sc.Katedra epidemiologie a biostatistiky z Pekingské univerzity spolu s týmem vybrala 4778 lidí z China Kadoorie Biobank. Z těchto lidí mělo 3 401 srdeční onemocnění. Dále odborníci pomocí metody řízené nukleární magnetické rezonance studovali 225 metabolitů ve vzorcích plazmy. Z toho 24 bylo spojeno s počtem vajec, která účastníci snědli.
Ukázalo se, že ti, kteří jedli vejce umírněněmnožství, měl více proteinu apolipoproteinu A1. Také tito lidé měli více velkých molekul lipoproteinů s vysokou hustotou, které umožňují odstranění cholesterolu a zabraňují ucpávání cév. Přitom ucpání cév může vést k mozkové mrtvici, ale i infarktu.
Kromě toho odborníci identifikovali 14metabolity spojené s onemocněním srdce. Ukázalo se, že účastníci, kteří jedli méně vajec, měli nižší hladinu prospěšných a vyšší hladinu škodlivých metabolitů ve srovnání s těmi, kteří tato jídla jedli pravidelně.
Novinové zprávy nelze srovnávat s lékařským předpisem. Před rozhodnutím se poraďte s odborníkem.