En undersøgelse foretaget af Global Burden of Disease Project viste, at 1,34 milliarder mennesker indtog skadeligt
Forskere leverer risikodataalkoholforbrug efter geografisk region, alder, køn og år. Undersøgelsen så på data om mænd og kvinder i alderen 15-95 år og ældre mellem 1990 og 2020 i 204 lande.
I hver region fandt undersøgelsen detMænd i alderen 15-39 år drikker mest alkohol i usikre mængder. Alkoholiske drikke giver ingen fordele. Analysen viste dog, at for personer på 40 år og derover kan det være gavnligt at drikke lidt alkohol (så længe der ikke er nogen underliggende sundhedsmæssige forhold).
Forskere nævnte også den maksimalt tilladte mængde alkohol for personer i alderen 15-39 år: det er 0,136 standarddrikke om dagen.
Forskere har identificeret en standarddrik som10 gram ren alkohol, hvilket svarer til et lille glas rødvin (100 ml) med et alkoholindhold på 13 %, en flaske øl (375 ml) på 3,5 % styrke.
Således er det optimale daglige indtag af alkohol for mennesker i forskellige aldre:
mænd under 39 år - 10 ml vin eller 38 ml øl;
kvinder under 39 år - 20 ml vin eller 100 ml øl;
personer i alderen 40 til 64 år - fra 50 til 200 ml vin, afhængigt af deres helbredstilstand, eller 187-750 ml øl;
personer over 65 år - 300 ml vin eller op til 1,1 liter øl.
Læs mere:
Fysikere har fundet et universelt "ur" i rummet: de er mere nøjagtige end atomare
Arkæologer har fundet tegninger af uhyggelige mennesker med enorme hoveder: hvem de var
James Webb-teleskopet tog det første billede af Jupiter: det viser 9 bevægelige mål på én gang