Uudessa tutkimuksessa Johns Hopkinsin yliopiston lääketieteellisen korkeakoulun tutkijat kuusi vuotta
Jaksottainen paasto on ruokavaliostrategia, jokajossa ihminen syö vain lyhyen ajan. Esimerkiksi 16:8-menetelmällä paastoat 16 tuntia ja syöt aamiaisen, lounaan ja illallisen kahdeksassa tunnissa.
Uudessa tutkimuksessa tehtiin tutkimus550 henkeä. He seurasivat tiettyä syömismallia, ja tutkijat vain seurasivat päivittäisten aterioiden ajoitusta ja kokoa ja vertasivat niitä painonpudotusmalleihin kuuden vuoden aikana.
Jokainen tutkimukseen osallistuja käyttiÄlypuhelinsovellus, joka tallentaa uni-, heräämis- ja ruokailuajat useiden viikkojen aikana. Tämän ansiosta tutkijat pystyivät seuraamaan aikaa kunkin kohteen ensimmäisestä viimeiseen ateriaan sekä aikaa heräämisestä ensimmäiseen ateriaan ja aikaa viimeisestä aterioista nukkumaanmenoon.
Päivittäisten annosten välillä ei ole yhteyttäihmisten ruuan ja painon muutoksia ei havaittu kuuteen vuoteen. Näin ollen ei ollut väliä, söikö osallistuja kaikki ateriansa lyhyemmän vai pidemmän ajanjakson aikana. Painon kannalta todella tärkeää oli keskikokoisten ja suurten aterioiden kokonaismäärä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että pelkkä annosten vähentäminen ja vähemmän ateriaa syöminen johtaa lopulta painonpudotukseen.
Lue lisää:
Blazar, joka löydettiin 20 vuotta sitten, osoittautui äärimmäiseksi esineeksi
TESS löysi "uuden maan": kiviplaneetta, jossa on vettä, on asuttavalla alueella
Katso seurauksia kahden tähden törmäyksestä vuonna 1181