Jos sinulla on esidiabetes, diabetes tai jokin muu sairaus, jossa on tärkeää seurata glukoositasosi,
Diabetes ja monissa muissa sairauksissa se on tärkeääkontrolloida verensokeritasoja. Lääketieteen asiantuntijoiden hallituksen jäsen Molly Hembrey listasi viisi välipalavaihtoehtoa, jotka eivät todellakaan ole terveydelle haitallisia. Nämä ateriat sisältävät paljon kuitua sekä proteiineja ja hiilihydraatteja.
- Maapähkinävoita omenaviipaleilla. Apple toimii hiilihydraattien lähteenävartaloa ja maapähkinävoita – proteiinit. Lisäksi keskikokoinen omena sisältää 4,8 grammaa kuitua, mikä tarkoittaa, että ruokasi sulautuu hitaammin ja verensokeritasosi eivät nouse yhtä nopeasti. Omenat sisältävät myös polyfenoleja, jotka edistävät haiman insuliinin vapautumista. Tästä syystä kehon solut imevät sokeria paremmin.
- Raejuusto persikoilla. Raejuusto sisältää paljon proteiinia ja yhdessä persikan kanssaauttaa saamaan enemmän kuitua ja tasapainottamaan verensokeria. Myös persikat – Nämä ovat hedelmiä, joilla on alhainen glykeeminen indeksi. Tämä tarkoittaa, että ne lisäävät hitaasti verensokeria kulutuksen jälkeen.

- Hummus ja porkkanat. Porkkanat sisältävät tärkkelystä ja ovat vähän hiilihydraatteja.Tämä tarkoittaa, että tällä vihanneksella ei ole voimakasta vaikutusta verensokeriin. Hummus antaa elimistölle proteiinia ja (kikherneiden ansiosta) terveellisiä rasvoja. Tällaiset rasvat hidastavat hiilihydraattien imeytymistä, joten glukoosi ei pääse vereen niin nopeasti. Nutrition Journalissa julkaistun tutkimuksen ansiosta tuli myös tiedoksi, että valkoisen leivän syömisen jälkeen vereen tulee neljä kertaa enemmän sokeria kuin hummusannoksen jälkeen.
- Jogurtti mustikoiden kanssa. On tärkeää valita yksinkertainen vähärasvainentai kreikkalaista jogurttia. Kuten Healthline huomauttaa, osa tällaisen jogurtin sokeria alentavista eduista johtuu probioottien läsnäolosta. Nämä aineet lisäävät kehon kykyä imeä glukoosia sisältäviä elintarvikkeita. Mustikoilla on jogurttiin lisättynä suotuisa vaikutus antioksidanttien ja kuidun ansiosta.
- Appelsiinit manteleilla. Appelsiini on myös alhainen glykeeminen.indeksi. Samalla se sisältää paljon kuitua. Mantelit sisältävät kuitua, proteiinia ja terveellisiä rasvoja. Vuoden 2011 tutkimus osoitti, että ihmisillä, jotka söivät 60 grammaa (0,46 kupillista) manteleita päivässä 12 viikon ajan, oli alhaisempi paastoinsuliinitaso ja paastoverensokeri.
Uutisia ei voida rinnastaa lääkemääräykseen. Ennen kuin teet päätöksen, ota yhteys asiantuntijaan.