Haluatko pitää kiinni terveellisestä ruokavaliosta? Syö sitten enemmän proteiinia

Rutgersin yliopiston asiantuntijoiden tekemä tutkimus osoitti, että ruokavalion aikana enemmän

Terveellisen ruoan valitsevat ne, jotka kuluttavat riittävästi proteiinia. Sen on myös havaittu auttavan estämään lihasten menetystä. Keskustele

Analyysi kaikista yliopiston tutkijoiden saamastaRutgersin tiedot osoittivat, että jopa pieni lisäys proteiinin määrään ruokavaliossa (esimerkiksi 18 prosentista 20 prosenttiin) vaikuttaa ihmisen ruokavalintoihin. Tämän tutkimuksen tulokset julkaistiin tieteellisessä lehdessä Obesity.

Erityisesti kävi ilmi, että ihmiset laihduttavatjotka noudattivat tiettyä ruokavaliota proteiininsaannin lisääntyessä alkoivat syödä enemmän vihreitä vihanneksia ja vähemmän – puhdistetut jyvät, lisätty sokeri.

Kaiken kaikkiaan tutkimuksessa analysoitiintiedot yli 200 naiselta ja mieheltä, jotka osallistuivat kliinisiin tutkimuksiin Rutgersin yliopistossa. Tutkittavien ikä oli 24-75 vuotta, he kaikki olivat ylipainoisia. Heidän täytyi laihtua syömällä 500 kaloria sisältävää ruokavaliota. Samaan aikaan ravitsemusasiantuntijat neuvoivat heitä käyttämään 18 prosenttia kaloreistaan ​​vähärasvaiseen proteiiniin (palkokasvit, maitotuotteet, siipikarja, käsittelemätön punainen liha, kala), ja loput – hedelmille, vihanneksille, täysjyväviljalle.

Tutkijaryhmä jakoi myös kaikki osallistujatkaksi ryhmää niiden lähestymistavan perusteella proteiinin saantiin. Niitä, jotka söivät ruokavaliolla, joka sisälsi 18 prosenttia proteiinipitoisia ruokia, luonnehdittiin vähäproteiinisiksi ryhmäksi. Niitä, jotka lisäsivät 20 prosenttia proteiinia ruokavalioonsa, pidettiin korkeaproteiinisena ryhmänä.

Seurauksena kävi, että molemmat ryhmät hävisivätnoin 5 prosenttia painosta kuudessa kuukaudessa. Proteiinipitoisen ryhmän ihmiset söivät kuitenkin terveellisempää ruokaa (erityisesti vihreitä vihanneksia ja vähemmän sokeria ja jalostettuja viljoja) ja menettivät vähemmän lihasmassaa.

Uutisia ei voida rinnastaa lääkemääräykseen. Ennen kuin teet päätöksen, ota yhteys asiantuntijaan.