Kuinka haitallista sokeri on? Voinko tulla riippuvaiseksi tästä tuotteesta? Mikä on vaikutus kehoon
Endokrinologi Robert Lustig puheen aikana kloKalifornian yliopisto on todennut, että sokeri myötävaikuttaa useisiin terveysongelmiin. Tämä tuote heikentää aineenvaihduntaa ja vaikuttaa negatiivisesti sydän- ja verisuonijärjestelmän tilaan. Mutta siinä ei vielä kaikki. On olemassa tutkimuksia, jotka osoittavat, että sokeri aiheuttaa riippuvuutta.
Paljon tärkeämpää on se, että sokerin säännöllinen käyttö vahingoittaa koko kehoa, kaikkia sen järjestelmiä. Ja makeisista kieltäytymisellä on joka tapauksessa myönteinen vaikutus terveyteen.
Mitä tapahtuu, kun olet poistanut sokerin ruokavaliostasi?
- Verisuonten ja sydämen tila paranee... Vuoden 2014 tutkimuksen mukaanNe, jotka saavat 17–21 prosenttia kaloreistaan lisätyllä sokerilla, kuolevat lähes 40 prosenttia todennäköisemmin sydän- ja verisuonisairauksiin kuin ihmiset, joiden kalorimäärä on 8 prosenttia. Tämä ilmiö selittyy sillä, että tämä tuote lisää triglyseridipitoisuutta.
- Paino ja aineenvaihdunta palautuvat normaaliksi. Jos elimistöön pääsee liikaa sokeria,sitten solut lakkaavat reagoimasta millään tavalla tuotettuun insuliiniin. Tämä voi johtaa tyypin 2 diabetekseen. Toinen aine, jolla voi olla negatiivinen vaikutus kehoon, on – fruktoosi. Tieteelliset tutkimukset osoittavat, että henkilö, joka syö säännöllisesti sokeria, kuluttaa enemmän kaloreita päivässä. Lisäksi molemmat aineet voivat aiheuttaa painonnousua.

- Ihon ja koko kehon ikääntyminen hidastuu. Yleensä glykaatiotuotteet (prosessi, kunjossa pilkottu sokeri sitoutuu proteiinimolekyyleihin) poistuvat lähes kokonaan elimistöstä, mutta jos sokeria on liikaa, ne voivat kerääntyä ja vahingoittaa proteiineja kudoksissa (mukaan lukien kollageeni). Seurauksena on, että iho menettää kimmoisuutta ja ryppyjä ilmaantuu. Lisäksi sisäelimet, mukaan lukien verisuonet, "ikääntyvät" nopeammin.
- Pienennä syövän kehittymisen todennäköisyyttä. Amerikkalaiset tutkijat ovat havainneet, että välilläLisätyn sokerin säännöllisen käytön ja syövän esiintymisen välillä on yhteys. He tekivät tämän johtopäätöksen 435 674 ihmisen tietojen analyysin perusteella, joista 42 454 ihmiselle kehittyi syöpä seitsemän vuoden aikana. Tämä sairaus kehittyy pitkälle edenneiden glykaation lopputuotteiden vuoksi, joista keskusteltiin jo edellä.
- Parantaa mielialaa ja kognitiivisia kykyjä... Huolimatta siitä, että jonkin aikaa sokeriavoi auttaa stressiin, jos syöt sitä jatkuvasti, se voi aiheuttaa masennusta, mielialahäiriöitä, ahdistusta. Ja vielä yksi tutkimus osoittaa, että tämä tuote heikentää muistia.
Uutisia ei voida rinnastaa lääkemääräykseen. Ennen kuin teet päätöksen, ota yhteys asiantuntijaan.
Lähde: vc.ru