Miksi teetotalers kuolee usein ennen maltillisia juojia

Greifswaldin yliopiston tutkijat ovat saaneet selville, onko alkoholista hyötyä iän pidentämisessä, koska teetotalers

usein kuolevat aikaisemmin kuin maltilliset juojat. Kuten kävi ilmi, alkoholilla ei ole terveyshyötyjä, ja jälkimmäinen voidaan selittää loogisesti

Tieteellisen työn tulokset julkaistiin vPLOS Lääketiede. Osana tutkimusta asiantuntijat selvittivät tietoja 4028 maan täysi-ikäisestä kansalaisesta. Vielä vuosina 1996-1997, ollessaan 18-64-vuotiaita, osallistujat täyttivät kyselylomakkeen, joka paljasti heidän terveydentilansa sekä suhteensa alkoholiin, huumeisiin ja muihin huonoihin tapoihin. Myös näiden henkilöiden 20 vuoden havainnoinnin aikana saadut tiedot kuolleisuudesta analysoitiin.

Kaikki tämä mahdollisti sen mielipiteen kumoamisenalkoholi vähentää ennenaikaisen kuoleman todennäköisyyttä. Kävi ilmi, että teetotalersin varhainen kuolema ei johdu siitä, että he lopettivat alkoholin käytön, vaan syystä, miksi he tekivät sen. Erityisesti kävi ilmi, että ihmiset, joilla on pitkäikäisyyttä vähentäviä sairauksia, lopettavat usein alkoholin. Tämä vaikuttaa kuolleisuuden eroon teetaalien ja kohtalaisesti juovien ihmisten välillä.

Lähde: PLOS Medicine