Wetenschappers hebben een nieuwe behandeling voor hypertensie bedacht. Het is bewezen effectief te zijn

Wetenschappers uit Australië hebben bewezen dat een speciaal ontwikkelde vorm van fermenteerbare vezels vermindert

bloeddruk bij patiëntenmet hypertensie. Uit een gerandomiseerde, placebogecontroleerde studie bleek dat slechts drie weken voedingssupplementen de bloeddruk bij patiënten met hypertensie even effectief verlaagden als speciale medicijnen.

Artsen vermoedden al lang dat er veranderingen zouden optredenin de voeding zijn belangrijk voor de behandeling van hypertensie bij patiënten. Deze methode staat bekend als DASH (Dietary Approach to Stop Hypertension) en is bij veel patiënten ongelooflijk effectief gebleken bij het verlagen van de bloeddruk.

Maar hoe DASH hypertensie precies behandelt...is nog steeds onduidelijk. De meest voorkomende hypothese is dat voeding gunstige veranderingen in het darmmicrobioom veroorzaakt, waardoor de productie van korteketenvetzuren (SCFA's) toeneemt, wat vervolgens leidt tot een verbeterde bloeddruk.

Francine Marquez van de School voor Biologische WetenschappenMonash University bestudeert al enkele jaren de relatie tussen deze SCFA-metabolieten en de bloeddruk. Eerdere preklinische onderzoeken hebben aangetoond dat met name acetaat en boterzuren de bloeddruk verlagen in diermodellen. Deze aanpak vereist echter dat patiënten 24 uur per dag SCFA's innemen, waardoor het ongeschikt is voor mensen.

Daarom vroegen Marquez en zijn collega'sDe vraag is of speciale vezels kunnen worden gebruikt om darmbacteriën te helpen consistent hoge niveaus van nuttige SCFA's te leveren. In het experiment gebruikten de onderzoekers maïszetmeel met een hoog amylosegehalte, dat kan worden aangepast met acetaat en boterzuren. Ze noemden het eindproduct HAMSAB (geacetyleerd en gebutyryleerd maïszetmeel met hoog amylosegehalte, geacetyleerd en gebutyryleerd maïszetmeel met een hoog amylosegehalte).

Wanneer darmmicroben HAMSAB fermenteren,Grote hoeveelheden acetaat en boterzuren komen vrij in de dikke darm. Wetenschappers wilden testen of HAMSAB-supplementen de bloeddruk effectief konden verlagen bij patiënten met hypertensie.

“Bij hypertensieve patiënten die met HAMSAB worden behandeld,De 24-uurs systolische bloeddruk daalde met 6,1 mm Hg, aldus de wetenschappers. “Dit komt overeen met één medicijn voor het verlagen van de bloeddruk en heeft belangrijke klinische implicaties.”

Uit bloedonderzoek bleek dat het HAMSAB-supplement isverhoogde het niveau van acetaat en boterzuur in het bloed aanzienlijk. Deze plasmaspiegels waren hoger dan bereikt kon worden met standaard dieetinterventies.

Wetenschappers ontdekten ook dat HAMSAB-supplementen veranderende samenstelling van het darmmicrobioom van elke patiënt. Volgens Marquez ondersteunen de onderzoeksresultaten de hypothese dat SCFA's geproduceerd door het microbioom een ​​rol spelen bij het reguleren van de menselijke bloeddruk.

Bij het nieuwe onderzoek was een kleine groep betrokkenmensen, er moet nog zoveel werk worden verzet voordat dergelijke medicijnen klinisch beschikbaar worden. Zoals de auteurs van het onderzoek opmerkten, tonen de resultaten duidelijk aan dat het moduleren van SCFA-niveaus via het darmmicrobioom hypertensie effectief kan behandelen.

Lees verder:

De mooiste foto's van "Webb" voor 2022: kijk wat de telescoop van $ 10 miljard deed

De zon opende het jaar met een flits van de krachtigste klasse

Het geheim van de duurzaamheid van Romeins beton wordt onthuld: het kan worden hersteld