De nieuwe studie, gepubliceerd in de Journal of Nutrition, is de eerste grootschalige beoordeling van hoeveel
Tijdens het onderzoek schatten de onderzoekers het aantallevende microben per gram in meer dan 9.000 voedingsmiddelen die worden geconsumeerd door bijna 75.000 Amerikaanse volwassenen en kinderen. Het bleek dat ongeveer 20% van de kinderen en 26% van de volwassenen voedsel consumeerden met een hoog gehalte aan micro-organismen in hun dieet. Wetenschappers zeggen dat dit een goede zaak is, omdat de aanwezigheid van "vriendelijke" microben in voedsel kan helpen het immuunsysteem te versterken.
De onderzoekers bestudeerden gegevens van de NationalGezondheids- en voedingsonderzoekenquête, die uitgebreide productinformatie bevat. Voor elk product bepaalden de experts het verwachte bereik van levende microben per gram, waarbij ze verschillende categorieën aanduiden: lage, gemiddelde en hoge niveaus van microben. Voedingsmiddelen uit de laatste categorie omvatten gefermenteerde zuivelproducten zoals yoghurt, augurken en kimchi. Verse, rauwe groenten en fruit waren ook goede bronnen van levende micro-organismen.