Fant melk som kan forlenge ungdommen

Forskere ved Brigham Young University i sin studie fant at elskere av fettfattig ku

Graden av biologisk aldring av kroppen er mye langsommere.

I løpet av studien tok forskerne utgangspunkt i data på 5,8 tusen mennesker, hvorav noen hadde skummet eller fettfattig melk i kostholdet, mens resten konsumerte fullmette melk, og 13% av deltakerne ikke konsumerte det i det hele tatt.Dermed analyserte forfatterne forholdet mellom fettinnhold og hyppighet av melkeforbruk og lengden på en av nøkkelindikatorene for en persons alder - telomerer.

Det viste seg at prosent fett er i stand tilredusere telomerer med 69 basiske nukleotidpar, noe som tilsvarer mer enn fire år. Så de deltakerne som konsumerte melk med et fettinnhold på 3,25%, hadde kortere telomer for 145 hovedpar enn elskere av skummet melk. Men det som er mer overraskende, de menneskene som ikke bruker melk i det hele tatt, har også kortere telomer enn de som foretrekker denne drikken med lite fett.