Intermitterende faste reduserte risikoen for brystkreft

En gruppe onkologer og endokrinologer fra University of California i San Diego gjennomførte en studie i

innenfor hvor det ved hjelp av periodisk faste var mulig å redusere risikoen for å utvikle brystkreft.

Ifølge eksperter, til faktorer som økerRisikoen for å utvikle ulike typer kreft, inkludert brystkreft i perioden etter overgangsalderen, kan tilskrives fedme og tilhørende metabolske forstyrrelser, spesielt hyperinsulinemi og avvikende døgnrytmer.

Som en del av det vitenskapelige arbeidet ble det utført et eksperimenthos overvektige hunnmus. Menopause ble kunstig indusert i dem og kreftceller ble introdusert i kroppene deres. Deretter ble de eksperimentelle gnagerne delt inn i tre grupper. Dermed kunne mus fra den første gruppen spise når som helst, fra den andre – intervaller, i løpet av et åtte timers nattvindu (fra 22.00 til 06.00), mens representanter for den tredje gruppen, som ikke var overvektige, ble satt på en ubegrenset vanlig diett.

”Tilnærming med begrensede måltider,sannsynlig å være effektiv i forebygging og behandling av brystkreft. Det forbedret metabolsk helse hos overvektige postmenopausale mus uten å endre næringsinntaket og resulterte i forbløffende undertrykkelse av tumorvekst, progresjon og metastase sammenlignet med et ubegrenset kosthold, ”fant forskerne.