Forskere utførte en studie som involverte mer enn 418 tusen mennesker i forskjellige land og fant ut hva
Hovedkonklusjonen forskerne kom med varForskjeller i kosthold kan påvirke risikoen for ulike typer slag. Tidligere studier rapporterte bare en sammenheng mellom kosthold og alle typer slag. Den nye artikkelen sier at for eksempel høyt inntak av frukt, grønnsaker, fiber, melk og meieriprodukter er assosiert med redusert risiko for iskemisk hjerneslag, men påvirker ikke i stor grad sannsynligheten for hemorragisk hjerneslag. Og hvis du ofte spiser egg, kan du øke risikoen for hemorragisk hjerneslag, og ikke påvirke sannsynligheten for iskemisk hjerneslag.
Forskere så den største risikoeniskemisk hjerneslag reduseres med forbruket av fiber, det vil si frukt, grønnsaker, nøtter, korn og belgfrukter. Hvert ti gram fiber per dag er assosiert med 23% lavere sjanse for hjerneslag.