Forskere forklarer hvilke matvarer som beskytter mot demens

Med alderen intensiveres inflammatoriske prosesser i kroppen, noe som påvirker celleødeleggelse. I kraft

Dette fører til at hjernen eldes raskere eller langsommere og demens kan utvikle seg

Men hvis du spiser riktig, kan du redusere risikoen for å utvikle denne tilstanden. Forskere fra det nasjonale universitetet i Athen kom til disse konklusjonene. Kapodistrias.

Eksperter gjennomførte en studie med deltakelse av 1059 personer, hvis gjennomsnittsalder var 73 år. Deltakerne ble delt inn i tre grupper avhengig av hva de spiste.

Studiet varte i tre år.Til å begynne med hadde ingen av deltakerne demens, men senere ble 62 personer diagnostisert med tilstanden. De spiste mat som fremmet utviklingen av inflammatoriske prosesser, dvs. produkter av dyp prosessering. Deltakere som spiste "sunn" mat - en diett med mye grønnsaker og frukt, belgfrukter og kaffe eller te - hadde tre ganger mindre sannsynlighet for å ha demens.

Deres ukentlige diett inkluderte 20 porsjoner frukt, 19 porsjoner grønnsaker, fire porsjoner bønner og 11 porsjoner te eller kaffe.

Samtidig bemerker forskerne at det er umulig å snakke entydig om sammenhengen mellom mat og demens. Mat forhindrer ikke hjernealdring, men bidrar til å forhindre patologier.

Kilde: Gazeta.ru