Hvis du har prediabetes, diabetes eller en annen tilstand der det er viktig å overvåke glukosenivåene dine,
Ved diabetes og mange andre sykdommer er det viktigkontrollere blodsukkernivået. Medlem av styret for medisinske eksperter Molly Hembrey listet opp fem snacksalternativer som definitivt ikke er helseskadelige. Disse måltidene inneholder mye fiber, samt proteiner og karbohydrater.
- Peanøttsmør med epleskiver. Eple fungerer som en kilde til karbohydrater forkropp, og peanøttsmør – proteiner. I tillegg inneholder et middels stort eple 4,8 gram fiber, noe som betyr at maten din fordøyes saktere og blodsukkernivået ikke stiger like raskt. Epler inneholder også polyfenoler, som fremmer frigjøringen av insulin i bukspyttkjertelen. Dette er grunnen til at kroppens celler ender opp med å absorbere sukker bedre.
- Cottage cheese med fersken. Cottage cheese inneholder mye protein, og sammen med fersken detbidrar til å få mer fiber og stabilisere blodsukkeret. Også fersken – Dette er frukt som har lav glykemisk indeks. Dette betyr at de sakte øker blodsukkernivået etter inntak.

- Hummus og gulrøtter. Gulrøtter inneholder stivelse og har lite karbohydrater.Det betyr at denne grønnsaken ikke har sterk effekt på blodsukkeret. Hummus vil gi kroppen protein og (takket være kikerter) sunt fett. Slikt fett bremser opptaket av karbohydrater, så glukose kommer ikke så raskt inn i blodet. Takket være en studie publisert i Nutrition Journal ble det også kjent at etter å ha spist hvitt brød, vises det fire ganger mer sukker i blodet enn etter en porsjon hummus.
- Yoghurt med blåbær. Det er viktig å velge enkel fettfattigeller gresk yoghurt. Som Healthline bemerker, er en del av de sukkerreduserende fordelene med yoghurt som dette på grunn av tilstedeværelsen av probiotika. Disse stoffene øker kroppens evne til å absorbere matvarer som inneholder glukose. Blåbær, når de legges til yoghurt, vil ha en gunstig effekt på grunn av deres antioksidanter og fiber.
- Appelsiner med mandler. Oransje er også lavt glykemisk.indeks. Samtidig inneholder den mye fiber. Mandler inneholder fiber, protein og sunt fett. En studie fra 2011 viste at personer som spiste 60 gram (0,46 en kopp) mandler per dag i 12 uker, hadde lavere fastende insulinnivåer samt fastende blodsukker.
Nyhetshistorier kan ikke sidestilles med legenes resept. Før du tar en beslutning, kontakt en spesialist.