To populære drinker som kan få deg til å stryke

Rundt om i verden er jernmangel den vanligste hos mennesker.Samtidig bemerker eksperter at

To kjente drikker kan forstyrre absorpsjonen av dette stoffet. Diskutere

Å drikke kaffe eller te til feil tid kan føre til jernmangel. Den australske publikasjonen Better Health bemerker at disse to drinkene kan forstyrre jernabsorpsjonen.

Mennesker som kan være utsatt for utviklinganemi, eksperter anbefaler ikke bruk av mat og drikke som kli, kaffe, te. Faktum er at i te, kaffe og vin er det spesielle stoffer som forhindrer absorpsjon av jern og fjerner det fra kroppen.

I tillegg kan fytater og fiber som finnes i fullkorn redusere absorpsjonen av jern og andre mineraler.

Også i en studie publisert i American Journal of Clinical Nutrition, fant forskerne at en kopp kaffe reduserte39 prosent jernabsorpsjon fra en hamburger, og en kopp te 64 prosent.Samtidig ble jern absorbert langsommere hvis folk drakk kaffe innen en time etter å ha spist.

Når det er sagt, fører koffeinholdige drikker vanligvis ikke til jernmangel hos friske mennesker som ikke er utsatt for anemi.

Nyhetshistorier kan ikke sidestilles med legenes resept. Før du tar en beslutning, kontakt en spesialist.