Na całym świecie niedobór żelaza występuje najczęściej u ludzi. Jednocześnie eksperci to zauważają
Picie kawy lub herbaty o niewłaściwej porze może prowadzić do niedoboru żelaza. Australijska publikacja Better Health zauważa, że te dwa napoje mogą zakłócać wchłanianie żelaza.
Osoby, które mogą być podatne na rozwójniedokrwistość, eksperci nie zalecają spożywania pokarmów i napojów, takich jak otręby, kawa, herbata. Faktem jest, że w herbacie, kawie i winie znajdują się specjalne substancje, które zapobiegają wchłanianiu żelaza i usuwają je z organizmu.

Ponadto fityniany i błonnik znajdujące się w pełnych ziarnach mogą zmniejszać wchłanianie żelaza i innych minerałów.
Również w badaniu opublikowanym wW American Journal of Clinical Nutrition naukowcy odkryli, że jedna filiżanka kawy zmniejsza wchłanianie żelaza z hamburgera o 39 procent, a jedna filiżanka herbaty – o 64 proc. Jednocześnie żelazo wchłaniało się wolniej, jeśli ludzie pili kawę w ciągu godziny po posiłku.
Biorąc to pod uwagę, napoje zawierające kofeinę zwykle nie prowadzą do niedoboru żelaza u zdrowych osób, które nie są podatne na anemię.
Wiadomości nie mogą być utożsamiane z receptą lekarską. Przed podjęciem decyzji skonsultuj się ze specjalistą.