Vissa vetenskapliga bevis tyder på att dietdrycker är farliga för din hälsa. I synnerhet de
Blodproppar kan ibland vara farligaför människokroppen. Till exempel kan de leda till blockering av kärlet som förser hjärnan med blod. Som ett resultat har en person en ischemisk stroke (dettare står denna typ av stroke för 87% av alla stroke).
National Health Service of Great Britain noterar att sådana blodproppar bildas där artärerna är förträngda eller blockerade av plack (fettavlagringar).
Enligt professor Mark Whiteley, Leadkonsulterande venkirurg och grundare av Whiteley Clinic, på många sätt har sambandet mellan dietdrycker och venösa proppar ännu inte bevisats. Samtidigt tror forskare att om postmenopausala kvinnor konsumerar mycket sådana drycker, kommer detta att öka deras chanser att utveckla hjärtsjukdomar och få en stroke.

I en studie från 2019 studerade forskare huri samband med dietdrycker och bildandet av blodproppar i artärerna. För att göra detta analyserade experter data om mer än 81 000 postmenopausala kvinnor. Som ett resultat visade det sig att deltagarna med daglig konsumtion av flera dietdrycker ökade risken för stroke i samband med blockering av små artärer.
Även hos kvinnor som inte använde allsde som drack dietdrycker eller drack dem mindre än en gång i veckan hade 23 procent mindre risk att få en stroke jämfört med de som drack mer dietdrycker och drack dem oftare. Den senare hade också 31 procent högre risk för stroke orsakad av en blodpropp.
Nyhetsberättelser kan inte likställas med ett läkares recept. Innan du fattar ett beslut, kontakta en specialist.