Hur många ägg per vecka är farliga för hälsan

Al Arabiya, som citerar data från forskare från American Northwestern University,

publicerade en artikel i vilken de avslöjade antalet ägg per vecka, vars användning innebärfarliga hälsokonsekvenser.

Enligt forskare är konsumtionen av tre ägg i veckan förknippad med utvecklingen av ett antal sjukdomar.Faktum är att äggula innehåller en stor mängd kolesterol.

Som en del av deras vetenskapliga arbete studerade specialistervolontärernas matvanor samt deras hälsovanor. Tonvikten lades på de deltagare som innan studien inte hade drabbats av hjärt-kärlsjukdomar och som berättade i detalj om alla sina ohälsosamma vanor – rökning, drickande osv.

Som ett resultat visade det sig att cirka 5 400 deltagare utvecklade hjärt-kärlsjukdomar och 6 132 av dem dog avForskarna tittade på effekterna av överdriven konsumtion av ägg, särskilt äggulan.

Nyhetsberättelser kan inte likställas med ett läkares recept. Innan du fattar ett beslut, kontakta en specialist.

Källa: Al Arabiya