I en ny studie har forskare identifierat de metaboliska fördelarna med viktminskningskirurgi, inklusive:
Studera gallsyranivåer i en gruppefter kirurgiska patienter i Amsterdam, såväl som två andra icke-kirurgiska patienter, fann forskarna att fibertillskott naturligt sänkte deras nivåer.
"Vår studie visade att kostfiberäven om det i en mer blygsam utsträckning kan efterlikna några av effekterna av bariatrisk kirurgi, förklarar Ana Valdes från University of Nottingham School of Medicine, medförfattare till arbetet. "Det kan finnas kosttillskott som syftar till att öka mättnaden och förbättra leverhälsan."
Förstå de metaboliska mekanismerna somleda till minskad aptit kan leda till säker och effektiv viktminskningsbehandling. Fetma är förknippat med allvarliga hälsotillstånd, inklusive diabetes och hjärtsjukdomar, av vilka många kan minskas eller till och med vändas genom viktminskning.
Studien publicerades i tidskriften Cell Reports Medicine.
Läs mer:
Det visade sig att fotosyntesen inte fungerar som forskarna trodde. Nu vill de hacka den
Avlägsen radiogalax visade sig vara ett svart hål, som är riktat direkt mot jorden
Hittade ett sätt att minska vikten och blodsockret. Forskare lovar effekten av operation