Namngivna produkter som skyddar hjärnan från demens, och när de ska användas

Tidigare studier har visat att intag av magnesium i kosten påverkar biologiska processer,

som förhindrar hjärnans åldrande.De exakta mekanismerna som ligger till grund för dess neuroprotektiva effekter är dock inte klart definierade. Forskare vet inte vid vilken tidpunkt magnesiumintag börjar påverka hjärnans hälsa.

Livsstil och kost - modifierbara faktorerrisk att utveckla demens. Det är viktigt att mer är känt om magnesiums roll som ett förebyggande medel, säger studieförfattarna. Därför studerade personal vid Australian National Universityhjärnans volymerOchvita substansskador(vit substans lesioner, WML), och hur dessa faktorer relaterar till magnesiumintaget i kosten.

hjärnans volym - en särskilt viktig utvecklingsfaktorneurodegenerativa sjukdomar. Hos personer med Alzheimers sjukdom föregår dess atrofi precis uppkomsten av kliniska symtom. Ett tidigt kännetecken för sjukdomen är atrofi av hippocampus, en komplex hjärnstruktur som spelar en roll för inlärning och minne.

Vit substans finns i hela centralennervsystemet, men främst i den inre delen av hjärnan. Den består av buntar med miljontals nervfibrer som ansluter till den grå substansen.vita substansskador - områden med onormal myelinisering i hjärnanhjärnan, visas som ljusa fläckar på en MR-undersökning av hjärnan. Ibland indikerar de normalt åldrande och har ingen klinisk betydelse. Men de indikerar ofta inflammation och skada på myelin, det isolerande höljet som omger nerverna. Dessa avvikelser tros vara ett tidigt tecken på neurodegenerativa tillstånd som Alzheimers sjukdom och stroke.

Den nya studien involverade6 001 personer i åldern 40 till 73 år som inte hade några tecken på neurologiska störningar. De fyllde i ett frågeformulär online fem gånger under 16 månader, och forskarna använde sina svar för att beräkna dagligt magnesiumintag baserat på 200 livsmedel av varierande portionsstorlekar.

Det visade sig att magnesium levererades med matförknippas med stora hjärnvolymer och låg WML, särskilt i grå och vit substans. Forskarna fann att den neuroprotektiva effekten av magnesium var betydande men varierade i olika hjärnregioner (främst i den grå substansen och hippocampus).

Forskare jämförde data från människor med normalamagnesiumintag (ca 350 mg) per dag med de som tog mer än 550 mg med mat. Det visade sig att hjärnåldern för den första gruppen var ungefär ett år yngre än deras "kroppsålder" när de nådde 55 år.

"Ökat magnesiumintag med 41% leder tillför att minska åldersrelaterad minskning av hjärnans storlek. Detta är förknippat med förbättrad kognitiv funktion och en lägre risk eller försenad demenssjukdom senare i livet”, förklarar Khawla Alatik, huvudförfattare till studien.

Medan uppgifterna visade en stark kopplingMellan magnesiumintag och hjärnvolymer och WML hos män och kvinnor var de möjliga neuroprotektiva effekterna av substansen signifikanta endast hos kvinnor. Dessutom visade studien inget samband mellan intag av magnesium i kosten och blodtryck.

Baserat på nya bevis rekommenderar forskare att öka magnesiumintaget från en tidigare ålder för att skydda mot neurodegenerativa sjukdomar.

"Forskning har visat att det är högreIntag av magnesium i kosten främjar neuroskydd tidigare i åldrandeprocessen, med förebyggande effekter som uppträder vid 40 års ålder eller ännu tidigare. Det betyder att människor i alla åldrar bör ägna mer uppmärksamhet åt sitt magnesiumintag”, tillägger författaren till den nya uppsatsen.

I studien använde forskare produkter isom är rika på magnesium: bananer, gröna bladgrönsaker, avokado, cashewnötter och mandel, baljväxter, tofu, fet fisk, frön och fullkorn. Mörk choklad är också rik på magnesium.

Läs mer:

Nyckelteorin om kvantfysik har äntligen bevisats. Main

NASAs helikopter visade solnedgången på Mars. Det ser inte ut som jorden.

"Legendarisk" katträv som lever på en ö i Europa kan bli en ny underart

Omslag: bild av DCStudio på Freepik