Utnämnd till den största faran med två populära dieter

Jämförelser mellan kött och växtbaserad kost är hett debatterade både inom forskarvärlden och

 självutnämnda hälsoguruerpå sociala nätverk. Författarna till en ny studie fann en annan fördel med en växtbaserad kost. Forskare tittade på miljöpåverkan av att välja paleo- eller keto-dieter istället för veganism. Resultaten hoppas forskarna ska hjälpa människor att välja en kost som inte bara är hälsosam, utan också miljövänlig.

När det kommer till mer extremaätmönster, paleo- och keto-dieter finns på ena sidan av planen, och veganism är på den andra. Paleo-bantare fokuserar på kött, grönsaker, frukt och nötter samtidigt som de undviker bönor och spannmål, medan keto-utövare skär ut nästan alla kolhydrater, istället fokuserar på kött och spannmål. Veganer undviker alla animaliska produkter, inklusive biprodukter. Keto-dieten är en av de mest populära just nu. Det globala intresset för den ketogena kosten förväntas fortsätta att växa, med marknaden som når mer än 15 miljarder dollar år 2027. Paleo-dieten, en annan lågkolhydratdiet, vinner popularitet.

Forskare från Tulane Universitytog ett ovanligt tillvägagångssätt för att jämföra måltidsplaner: De spårade koldioxidavtrycket för paleo- och keto-dieter kontra växtbaserade dieter. Koldioxid är en nyckelfaktor i den globala uppvärmningen.

För att sammanfatta resultaten använde forskarnainformation från datafältets databas. Den spårar koldioxidavtrycket för olika livsmedel. Forskarna undersökte också de näringsmässiga effekterna av olika typer av dieter genom att tillämpa poäng från det federala hälso- och kostindexet på data från mer än 16 000 vuxna som deltog i Centers for Disease Controls National Health and Nutrition Examination Survey.

De fann det för varje 1 000 som konsumeradeskalorier från keto-dieten står för nästan 3 kg koldioxid, medan kalorierna från paleo-dieten står för 2,6 kg växthusgaser. Koldioxidavtrycket för en vegansk kost är betydligt lägre – endast 0,7 kg koldioxid för varje 1 000 kalorier som konsumeras. Det betyder att paleo- och keto-dieter skapar nästan fyra gånger mer utsläpp av växthusgaser än vegankost.

Läs mer:

Mysteriet med de röda ränderna på Jupiters satellit avslöjas

Hittade en "omöjlig" planet. Hon trotsar modern vetenskap

Mystiska sexkantiga "bikakor" i saltöknar hittade en förklaring