Forskare har upptäckt effekten av att titta på matlagningsprogram på matvanor

Enligt en ny studie publicerad i Journal of Nutrition Education and Behaviour, tittar

Program för hälsosam kost kan vara en viktig faktor för att uppmuntra barn att äta hälsosammare mat inte bara under barndomen utan även i vuxen ålder.

Som en del av studien involverade forskare ca125 barn i åldrarna 10 till 12 år ombads att ägna 10 minuter åt att titta på ett TV-program för matlagning för barn. Därefter erbjöd forskarna barnen godsaker som belöning, som inkluderade äpplen, gurkor, chips och saltkex. Det visade sig att de barn som tittade på innehåll som använde hälsosamma produkter – valde frukt och grönsaker, medan de som tittade på programmet, som använde inte bara "hälsosam" mat – föredrog ohälsosamma mellanmål.

"Resultaten av den här studien visar detMåltidsförberedelseprogram kan vara ett lovande verktyg för att främja positiva förändringar i barns matrelaterade preferenser, attityder och beteenden,” – delas av Frans Falkoord, huvudförfattare, PhD från Tilburg University.