Forskare har upptäckt vilka livsmedel som ökar och minskar risken för stroke

Forskare genomförde en studie som involverade mer än 418 tusen människor i olika länder och fick reda på vad

livsmedel ökar och minskar risken för stroke.

Den huvudsakliga slutsatsen som forskarna drog varSkillnader i kost kan påverka risken för olika typer av stroke. Tidigare studier rapporterade bara ett samband mellan kost och alla typer av stroke. Den nya tidningen säger att till exempel ett högt intag av frukt, grönsaker, fibrer, mjölk och mejeriprodukter är förknippat med en minskad risk för ischemisk stroke, men inte i någon större utsträckning påverkar sannolikheten för hemorragisk stroke. Och om du ofta äter ägg kan du öka risken för hemorragisk stroke, och inte påverka sannolikheten för ischemisk stroke.

Forskare såg den största riskenischemisk stroke minskar med förbrukningen av fiber, det vill säga frukt, grönsaker, nötter, spannmål och baljväxter. Var tionde gram fiber per dag är förknippad med 23% lägre risk för stroke.