Forskare avslöjar hur vitaminer påverkar förekomsten av cancer

Forskare vid Northwestern University säger att det är slöseri att ta extra vitaminer.

pengar för icke-gravida och friska amerikaner.I ett pressmeddelande tillade experter att det inte finns tillräckligt med bevis för att stödja tanken att kosttillskott hjälper till att förebygga hjärt-kärlsjukdomar eller cancer.

"Patienter frågar hela tiden:"Vilka kosttillskott ska jag ta?" De slösar bort pengar och fokuserar på tanken att det finns en magisk uppsättning piller som kommer att hålla dem friska, medan vi alla borde följa vetenskapsbaserade metoder för hälsosam kost och träning Dr. Jeffrey Linder från Northwestern Universitys Feinberg School of Medicine.

Baserat på en omfattande bedömning av 84studier, experter från US Disease Prevention Task Force säger att det finns "otillräckliga bevis" för att ta multivitaminer eller enstaka kosttillskott kommer att hjälpa till att förebygga hjärt-kärlsjukdomar och cancer hos friska och icke-gravida människor.

Till exempel rekommenderar experter inte att tabetakaroten som förebyggande av lungcancer och vitamin E eftersom det inte har visat sig vara fördelaktigt för att minska dödligheten, hjärt-kärlsjukdomar eller cancer.

Invånare i USA spenderade cirka 50 miljarder dollar 2021på kosttillskott. Tanken att vitaminer kan tas i pillerform snarare än att äta en balanserad kost kan verka mer tilltalande. Å andra sidan hävdar forskargruppen att frukt och grönsaker innehåller en blandning av vitaminer, fytokemikalier, fibrer och andra näringsämnen som fungerar synergistiskt. Således kan mikronäringsämnen som tas ensamma ha olika och oförutsägbara effekter på kroppen.

Läs mer

Den unga stjärnan "gömde" något som förändrade forskarnas syn på universum. Huvudsaken

Två planeter hittade inte långt från jorden som är väldigt lika vår

Fysiker har skapat en atomlaser som kan fungera för evigt