En studie som kopplar samman cancer och sötningsmedelskonsumtion väcker kontroverser bland forskare

Forskare från det franska National Institute of Health and Medical Research (Inserm) och

Northern Sorbonne University i Frankriketyder på att vissa konstgjorda sötningsmedel är förknippade med en ökad risk för cancer. De använde data från NutriNet-Santé-projektet, som startade 2009. Dess mål är att spåra förhållandet mellan kost och hälsa hos mer än 100 000 fransmän.

De upptäckte ett samband mellan sockerersättningar,såsom aspartam eller acesulfam-K, och en ökad risk för cancer. Författarna till den nya studien uppmanar tillsynsmyndigheter för livsmedelssäkerhet att omvärdera dessa konstgjorda sötningsmedel.

En ny studie har lett tillDen decennier långa debatten om säkerheten för konstgjorda sötningsmedel har blossat upp igen. Experter som inte är associerade med studien hävdar att resultaten är otillräckliga. Skeptiker tror att författarna till den nya studien felaktigt förknippade orsakssamband med korrelation.

Under experimentet var sjätte månaddeltagarna fyllde i tre 24-timmars matdagböcker som listade allt de åt under dagen, inklusive information om kommersiella varumärken. Det visade sig att studiedeltagare som konsumerade mycket konstgjorda sötningsmedel var mer benägna att få diagnosen cancer än de som inte konsumerade konstgjorda sötningsmedel (eller en liten mängd). I synnerhet har aspartam och acesulfam-K kopplats till en högre risk att utveckla bröstcancer och andra cancerformer.

"Våra resultat stöder inte användningenkonstgjorda sötningsmedel som ett säkert alternativ till socker i mat eller dryck och ger viktig och ny information för att lösa tvister om deras potentiella negativa hälsoeffekter”, avslutade forskarna i en artikel för tidskriften PLos medicin.

Läs mer

"James Webb" tog historiens tydligaste bild av en stjärna

Utvecklingen av Moskva-radiologer på AI blev grunden för federala standarder

Kvantladdning kommer att möjliggöra rekordsnabbladdning av elfordon