Över hela världen förekommer järnbrist oftast hos människor. Samtidigt noterar experter det
Att dricka kaffe eller te vid fel tidpunkt kan leda till järnbrist. Den australiska publikationen Better Health noterar att dessa två drycker kan störa järnabsorptionen.
Människor som kan vara benägna att utvecklasanemi, experter rekommenderar inte användningen av livsmedel och drycker som kli, kaffe, te. Faktum är att i te, kaffe och vin finns speciella ämnen som förhindrar absorptionen av järn och tar bort det från kroppen.

Dessutom kan de fytater och fibrer som finns i fullkorn minska upptaget av järn och andra mineraler.
Också i en studie publicerad iI American Journal of Clinical Nutrition fann forskare att en kopp kaffe minskade absorptionen av järn från en hamburgare med 39 procent, och en kopp te – med 64 procent. Samtidigt absorberades järn långsammare om folk drack kaffe inom en timme efter att ha ätit.
Med detta sagt leder koffeinhaltiga drycker vanligtvis inte till järnbrist hos friska människor som inte är benägna att få anemi.
Nyhetsberättelser kan inte likställas med ett läkares recept. Innan du fattar ett beslut, kontakta en specialist.