Vilket "kött" hjälper till att gå ner i vikt

I butikerna finns det fler och fler växtbaserade substitut för de vanliga produkterna: mjölk och kött.Forskare flitigt

Studera dem för att se om de är skadliga eller fördelaktiga. Diskutera

I en studie publicerad i tidskriften FutureFoods, ett team från University of Bath tittade på 43 andra artiklar om växtbaserade alternativ till kött och mjölk. Analysen visade att att äta växtbaserat kött leder till viktminskning och ökad muskelmassa. Dessutom kan sådant "kött" innehålla vitaminer och antioxidanter.

Experter noterade att överviktiga patienter kan dra nytta av att byta från vanligt kött till växtbaserat kött genom att öka sitt fiberintag samtidigt som de äter färre kalorier.

Nyhetsberättelser kan inte likställas med ett läkares recept. Innan du fattar ett beslut, kontakta en specialist.